KEMAMAN, TERENGGANU DARUL IMAN, MALAYSIA.
(¯`·¦·•~Menyambung Warisan, Mengekal Bangsa, Menegak Agama~•·¦·´¯)

Monday 2 June 2008

wali sembilan



Dari sejumlah sunan, terdapat 9 orang yang paling terkenal diantara mereka yang dikenal dengan sebutan Walisongo, iaitu dari kata wali(bahasa Arab, yang berarti wakil), dan songo (bahasa Jawa, yang berarti sembilan). Mereka dianggap sebagai mubaligh agung, baik dari segi ilmu agama Islam mahupun segala jasa dan karamahnya terhadap kehidupan masyarakat dan wilayah tadbirnya. Berikut ini adalah 9 wali yang secara umum dianggap sebagai Walisongo tersebut:


Segala berita dan cerita mereka ini selalu sahaja dikaitkan dengan kemistikan dan keramat, maka itu adalah kebenaran ilmu Tuhan yang ingin menundukkan kekuatan sihir yang pada ketika itu terlalu kuat di bumi nusantara. Maka Tuhan membukakan jalan keramat untuk mereka menundukkan kesyirikan yang berlaku ketika itu.

Jadi janganlah sekali-kali kita semua taksub dengan keramat dan kesaktian Wali songo ini. Sentiasalah berserah diri kepada Allah SWT Tuhan sekalian alam yang memiliki keagungan yang tiada tandingan di alam ini.

Kenangkanlah peristiwa di mana apabila Rasulullah SAW wafat, Saidina Umar menjerit dan melaungkan "Barangsiapa yang mengatakan Rasulullah SAW telah wafat, aku akan pancung lehernya!".

Saidina Abu Bakar tahu perasan Saidina Umar yang tidak dapat menerima kehilangan Rasul. Dia sendiri sedang bergelut dengan kesedihan yang amat dalam. Lalu dia pun berseru dengan nyaring. Seruan itu ditujukan kepada semua yang hadir terutama kepada Umar.
“Barang sesiapa menyembah Nabi Muhammad SAW, sesungguhnya Rasulullah benar-benar telah wafat. Dan barang siapa menyembah Allah, maka Allah tidak pernah mati dan abadi selama-lamanya.”

Kemudian beliau membacakan sebuah firman Allah dalam Al-Quran:
“Dan tidaklah Muhammad itu kecuali seorang Rasul. Sudah berlalu rasul-rasul lain sebelumnya. Kerana itu, apakah jika Muhammad meninggal dunia atau terbunuh, kamu akan murtad dan kembali kepada agama nenek moyang kamu? Sungguh barang siapa murtad kembali kepada agama nenek moyang, tidak sedikit pun menimbulkan kerugian kepada Allah SWT. Dan Allah akan menganjarkan pahala bagi orang-orang yang bersyukur.”

(Ali Imran:144) 


Oleh itu buangkan segala ketaksuban kepada makhluk, kerana setiap makhluk akan binasa. Sedangkan yang abadi tetap Tuhan yang Maha Hidup lagi Maha Mengetahui.

Tidak salah untuk memandang kewalian dan kealiman seseorang. Pandanglah dengan matahati yang berhakikat serta disulami dengan perbuatan syariat yang bersangatan banyaknya. Mohonlah kepada Allah SWT supaya dilimpahkan keimanan dan ketaqwaan ke dalam hati kita sebagaimana yang telah Allah SWT limpahkan ke dalam hati kekasih-kekasihNya.





No comments:

Powered By Blogger