KEMAMAN, TERENGGANU DARUL IMAN, MALAYSIA.
(¯`·¦·•~Menyambung Warisan, Mengekal Bangsa, Menegak Agama~•·¦·´¯)

Tuesday 27 May 2008

PUISI

KUNCI ZUHUD


Aku tahu rizkiku tak mungkin
diambil orang lain,
karenanya
hatiku tenang

Aku tahu, amal-amalku tak mungkin
dilakukan orang lain
maka,
aku sibukkan diriku untuk
beramal

Aku tahu, Allah selalu melihatku
Karenanya aku malu bila Allah
mendapatiku berbuat maksiat

Aku tahu, Kematian menantiku
Maka,
kupersiapkan bekal untuk
berjumpa dengan Robbku

( Hasan Al Basri )



" Agama buat kehidupan di akhirat,
harta buat kehidupan di dunia.
Di dunia orang yang tidak berharta berasa susah hati,
tetapi orang yang tidak beragama merasa lebih sengsara"

-(Saidina Abu Bakar As-Siddiq )





RAHSIA
Bagaimana hendak ku serahkan

zat rahsiaku kepada-Mu?

ini adalah persoalan besar.

Engkau ucapkan:
katakanlah: Roh adalah urusan Tuhanku.

Rahsia adalah rahsia
mana boleh diterka

hanya daku perlu meyakini

ia adalah urusan Tuhanku

mengapa aku cuba memikul urusan Tuhan

serahkan hak Tuhan kepada Tuhan..

Wahai Tuhanku
Engkau mengetahui zat rahsiaku

daku sendiri tidak mengetahuinya

tanpa pengetahuanku tentangnya

daku serahkannya kepada Mu

terimalah

bagaimana Engkau menerima zat rahsiaku

kerana Engkau yang paling rahsia

Pemilik segala rahsia.

No comments:

Powered By Blogger